Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021.06.30.
Olyan diákokat vettünk fel, akik képesek új impulzusokat befogadni – Szarvas József a Mandinernek
Lezajlott a Színház-és Filmművészeti Egyetem leendő prózai színész osztályának felvételije. Milyenek az első benyomások? Milyen volt a légkör? Valójában nehéz erre válaszolnom, hiszen nem én vagyok az érdekes, hanem a fiatalok. Nagyon jó és inspiráló volt a közös munka, hála Istennek nagyon sok figyelmet tudtunk biztosítani a felvételizőknek. Remek hangulatú felvételisorozaton vagyunk túl. Közel négyszázan jelentkeztek, ebből tizennégyen nyertek felvételt. Hét lány és hét fiú. Azokat a fiatalokat, akik a harmadik rostáig eljutottak, próbáltuk minél inkább biztatni, hogy mindenképpen folytassák és próbálják majd meg újra, hiszen az eredmény, ami született, nem ítélet, csupán vélemény. Lehetőség.
(Forrás: Mandiner)
 
2021.06.28.
Nádori Gergely: A szemérmetes smasszer
Kár, hogy ez a szemérem és önkorlátozás, úgy látszik, csak a szexuális orientációra vonatkozik, az iskola bármely más vonatkozásában nem tűnik lényegesnek, hogy a szülők beleszólhassanak abba, mi is történik a gyerekükkel. A szülő nem döntheti el, hány éves korában kezdje a gyerek az iskolát, nem döntheti el, hány évesen találkozzon Wass Alberttel, és azt sem igazán, hogy mit gondoljon a pozsonyi csatáról. Ami az elmúlt tizenkét évben történt a közoktatásban (köznevelésben), mind-mind a szülők jogait és lehetőségeit korlátozta.
(Forrás: telex)
 
2021.06.28.
A kormány a Magyar Evangéliumi Testvérközösség iskoláinak teljes kivéreztetésére készül
Iványi Gábor elmondta azt is, hogy korábban sem kaptak magasabb normatívát, mint az állami iskolák, most pedig kevesebbet kapnak. A jelenleg kapott összeg nagyjából a működési költségek felét fedezik, a fedezet többi részét pályázatokból, adományokból biztosítják. Az iskolában tanuló gyerekek hátrányos helyzetűek, családjukat támogatják és a MET véleménye szeirnt szerint a KLIK által fenntartott intézmények nem alkalmasak arra, hogy megfelelő oktatásban részesüljenek. A kormány ennek ellenére azt mondja, hogy magánintézményként fizessék ki a fenntartását az igénybe vevők, amire értelemszerűen nem képesek – szemben a drága magániskolák tanulóinak családjával. Maruzsa azzal indokolta a támogatások megkurtítását, hogy nem megtérülő befektetés a fenntartása, annak ellenére, hogy sokak jutnak érettségi és szakmunkás bizonyítványhoz.
(Forrás: mérce)
 
2021.06.28.
Itt a pedofiltörvény: most akkor tényleg betiltják a Harry Pottert?
Az identitáspolitikai csörtében pedig szakmányban születtek érzelmekkel telített cikkek és közlemények arról, hogy „tiltólistára kerülhet a Harry Potter” (például itt). De arról is sokan írtak, hogy az iskolákban is cenzúra jön; orosz tempóról, homofób inzultusról, sőt butaságról és gonoszságról cikkeztek (az ügy mellékhadszínterén pedig reaktiválták a melegbarát pszichológusok versus Bagdi Emőke csörtét). Az Amnesty International szerint a kormány „LMBTQI-mentes övezetté változtatná az egész országot” és „aljas kommunikációjával megbélyegez embereket”. Lapunk hasábjain is megjelentek pro és kontra vélemények. Tényekről viszont annál kevesebb szó esett: vajon tényleg tiltólistásak lesznek a filmek? Valóban kiradírozzák az iskolákból a homoszexuális szerzőket? A rövid válasz: nem, ez nem így megy, a hosszúhoz pedig Papp János Tamás médiajogász segítségét kértük.
(Forrás: Mandiner)
 
2021.06.28.
Öt-nyolc év, és kezelhetetlen lesz a tanárhiány - interjú a Nemzeti Pedagóguskar elnökével
Egy új törvénymódosítás tiltja a homoszexualitás “népszerűsítését” az iskolákban. Ön szerint ez mit jelent? Eddig népszerűsítették? Szerintem nem, ezért lehet, hogy a törvénynek nem is lesz hatása a rendszerre. Attól nem tartok, hogy emiatt egy Rimbaud vagy Baudelaire verset vagy bármilyen irodalmi művet az ókori időkből nem olvashatnak az órákon. Ez nem “népszerűsítés”. Ez persze nem zárja ki, hogy lehetnek olyan intézményvezetők, akik félelemből vagy megfelelési kényszerből másként vélekednek majd. Véleményem szerint az sem “népszerűsítés”, ha egy felvilágosító órán beszélnek erről a témáról vagy megnéznek egy olyan mozifilmet, amiben esetleg vannak homoszexuális karakterek is. Önmagában egy helyzet bemutatása nem azt jelenti, hogy ilyen irányokba terelik a gyerekeket. A Pedagógus Karhoz eddig még biztosan nem érkezett jelzés, szülői panasz ebben a kérdésben, és szerintem máshoz sem.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.28.
Hogyan lett volna csökkenthető a koronavírus kockázata az iskolákban?
Az offline oktatás újraindításával gyermekeink újra ki vannak téve a zsúfolt, zárt terekben létrejövő légszennyezettségnek, illetve az ezzel természetszerűleg együtt járó vírusfertőzéseknek is. Noha az egyszerűbb, kézenfekvő óvintézkedések – mint a hőmérsékletmérés, rendszeres kézmosás és -fertőtlenítés, maszk viselése és a kellő távolság megtartása – némi fegyelemmel és figyelemmel könnyen betarthatóak, addig a használt, esetlegesen kórokozót is tartalmazó levegő cseréjéről, valamint az állandó friss levegő biztosításáról már nehezebb gondoskodni. Ennek veszélyeire hívja fel a figyelmet a berlini Hermann-Rietschel-Institut egy kutatásában. A látványos videóval illusztrált kísérletben a levegőben terjedő kórokozó útját vizsgálták egy osztályteremben, ahol 24 diák vett részt egy órán, bukóra nyitott ablakok mellett. Az eredmény ijesztő: az egyetlen fertőzött tanuló által kilélegzett vírusok tulajdonképpen 2 perc alatt eljutottak a tanterem bármely pontjára.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.28.
Orbán: „A gyermek szexuális nevelésének mikéntje sem a gyermek emberi joga”
„A mostani vitában, amely a gyermekek szexuális neveléséről szól, a liberálisok szerint a gyermekek kezébe kell adni azokat az érzékenyítő kiadványokat, amelyek felvilágosíthatják őket a heteroszexualitásról, a homoszexualitásról, a biológiai nem elhagyásáról és a nemváltó operációkról” – mutatta be Orbán a szerinte rossz álláspontot. Ezzel ellenben „a nem liberális demokraták szerint a gyermek szexuális nevelése a szülő joga” – folytatta. Márpedig „a magyar gyerekek neveléséről is csak a magyarok dönthetnek, a németek, a hollandok vagy a belgák biztosan nem”.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.26.
Stresszmentes tanulással rúgja be a kaput a magyar cég – a példa a videójátékok világa
Motiváltabbak lettek a gyerekek, meglódult a tanárok kreativitása, így mindenki jobban érezte magát az amúgy elátkozott digitális oktatás alatt. Legalábbis azokban a sulikban, ahol a pedagógusok bevezették a Hashtag.school videójátékokban megszokott, gamification jellegű digitális értékelési módszerét vagy a tananyagszerkesztő programját, amiben játékos feladatokat állíthattak össze a gyerekeknek. Prievara Tibor angoltanár és befektetőtársainak startupja eredetileg nem a digitális oktatásra, hanem a hagyományos, tantermire készítette el a rendszerét, de a járvány alatt mindent ingyen kínált a tanároknak és a diákoknak. Mindeközben a cégeknek szánt e-learning-modulok eladásából élt.
(Forrás: Forbes)
 
2021.06.26.
A KORMÁNY MULASZTÁSÁT MEGINT A PEDAGÓGUSOK ÉS PEDASSZISZTENSEK KÁRÁRA PÓTOLNÁK
Július végéig „meghosszabbítják” a gyerekfelügyeletet a köznevelési intézményekben – jelentette be egy új kormányzati szerv. A javaslat, a bejelentés és a kidolgozás módja külön-külön is megdöbbentő: a kormány az amúgy is kizsigerelt nevelési-oktatási intézmények további kizsigerelésével próbálja megoldani a saját maga által okozott károkat. Új operatív törzzsel gazdagodott az államszervezet: Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter lett az úgynevezett közösségi élet újraindításáért felelős operatív törzs vezetője. A kormány által gründolt újabb szervezetnek egyértelműen szerepe a kárenyhítés: a kormány válságkezelése nyomán támadt társadalmi problémákat próbálja – természetesen konkrét források hozzárendelése nélkül, rendeletileg – megoldani. Márpedig a jól ismert áldozati bárányok kárára: megint csak a közoktatást véreztetné tovább a hangzatos nevű törzs.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2021.06.26.
Bérfeszültség az iskolai Csodaszarvas táborokban
Hatalmas különbségek vannak a Csodaszarvas keretében tábort szervező vagy abban résztvevő pedagógusok bérezésében attól függően, hogy melyik tankerületi központ iskolájában dolgoznak - értesült lapunk. A Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program célja az oktatási módszertanok megújítása, a pedagógusok eszköztárának bővítése. A program táboraiban a diákok tematikus foglalkozásokon vehetnek részt, a tanárok pedig új képzési formákat próbálhatnak ki. A kísérleti programokat 2018 nyarán szervezték meg először. Van olyan tanár, aki heti bruttó 50 ezer forintot kap, egy másik tankerületnél tábort szervező kollégája viszont 75 ezer, 100 ezer vagy ennél magasabb összegre is számíthat. A legtöbben értetlenségüket fejezték ki a kialakult helyzet miatt, mások kifejezetten dühítőnek tartják, hogy ugyanazért a munkáért kevesebb táboroztatási díjban részesülnek, mint \"szerencsésebb\" kollégáik.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.25.
Százból egy család támogatja transznemű gyermekét küzdelmeiben
Az elsőfilmes rendező, Bakony Alexa először egy transznemű barátjáról kezdett forgatni, de ő végül nem merte vállalni a nyilvánosságot, és visszalépett. A rendező rajta keresztül ismerte meg Tuza Évát és a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszexuális (LMBTQI) gyerekeket nevelő szülők támogatói csoportját. „Kiderült, hogy Éváék közel laknak ahhoz a szabolcsi faluhoz, ahol a nagymamám élt. Rögtön tudtunk kapcsolódni egymáshoz, és ők kifejezetten szerették volna elmesélni a történetüket” – mondta a rendező az indulásról. Végül 2017 februárjától egészen tavaly márciusig forgatott a családdal.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.25.
Vakáció a városban a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas években
A kulcsos gyerek kifejezés a nyolcvanas évek végére kezdett pejoratív fogalommá válni, a nagyvárosi elidegenedés, a szülő nélkül nevelődő gyerek szinonimájává válni. Pedig kulcsos gyereknek lenni nem feltétlenül volt rossz. Önállóságra nevelt, felelősségre tanított és a viszonylagos szabadság élményét nyújtotta. A kulcsos gyerekek szülei jellemzően a szerényebb fizetésű társadalmi rétegbe tartoztak, egyszerűen nem volt rá anyagi lehetőségük hogy másképp oldják meg a fiatalok elhelyezését a nyári vakáció ideje alatt. Ezért láthattunk sok gyereket a panelházak tövében, a vidéki városok régi belvárosi házai között, a parkokban, a lepusztult városi strandokon és a lebontott házak helyén keletkezett grundokon. Hangulatos fotókat hoztam mára az MTI Archívumából hogy együtt idézzük fel gyerekkorunkat. Szerencsére a képekhez tartozó kis szövegekben nagyrészt szerepelnek az eredeti helyszínek! A Bikás park, a Margitsziget, Lágymányos, Engels tér, Zalaegerszeg és Pécs.
(Forrás: Ritkán látható történelem blog)
 
2021.06.25.
Így érzik a szülők – friss felmérés a második-harmadik hullámról
Borúsan látják a tananyag elsajátítását, tavalyhoz képest ugyanis megnőtt azok aránya, akik szerint a nyári szünetben kell pótolni, és hasonlóan negatívan vélekednek a tanárok és diákok együttműködése kapcsán is, mivel leginkább úgy gondolják, ez nem volt hatékony. A tavalyi átlagosan heti 13 óra helyett idén jellemzően csak 10 órát segítették gyermeküket a tanulásban a megkérdezett szülők. A digitális kapcsolattartás tekintetében a szülők fele véli úgy, hogy csak egy–két dolog marad meg a most használt rendszerből, ami enyhe emelkedés az előző évhez képest. Az idei otthoni oktatás ideje alatt a korábbinál jóval többen használták a Krétát és a Microsoft Teams felületét, jelentősen csökkent azonban a Facebook-csoportok, a Facebook Messenger, valamint e-mail használata, amelyek korábban osztottan az élen álltak. A Magyarország Kormánya által elérhetővé tett ingyenes internetszolgáltatás lehetőségével a kutatásban részt vevő szülők több mint fele élt.
(Forrás: Infostart)
 
2021.06.25.
„Sokan vagyunk a józan ész pártján!” CIVILEK IS KIÁLLNAK MÁR A PEDOFILELLENES TÖRVÉNY MELLETT
A legtöbb szülő megnyugodott, hogy gyermekvédelmi lépések születtek – mondta el lapunknak a pedofilellenes törvény melletti kiállással tüntető konzervatív civil szervezet, a CitizenGO kampányigazgatója. Schittl Eszter szerint az LMBTQ-érzékenyítő foglalkozások célja egy olyan generáció felnevelése, amely kritika nélkül elfogad és támogat olyan biológiai képtelenségeket, mint hogy eldönthetjük, hogy férfiak vagy nők legyünk. Ha ezt sikerül elhitetni a gyerekekkel, onnantól nincs olyan dolog, amit ne lehetne lenyomni a torkukon – vélekedett. A szülőket elsőbbségi jog illeti meg a gyermekeiknek adandó nevelés megválasztásában, az Európai Unió Alapjogi Chartája 14. cikke szerint pedig a szülőknek joguk van ahhoz, hogy „gyermekeiknek vallási, világnézeti vagy pedagógiai meggyőződésüknek megfelelő nevelést biztosítsanak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.25.
Idén sem kell nyelvvizsga a diplomához
A HÖOK szerint a nyelvvizsga-követelmény idei elengedése akár 20-25 ezer olyan fiatal számára biztosít diplomaátvételt, akik szakmai tudásukról a záróvizsgákon már tanúbizonyságot tettek, de nyelvvizsgát nem sikerült szerezniük. A hallgatói érdekképviselet szerint közöttük jelentős arányban vannak pedagógusok, egészségügyi- és agrár szakemberek, akikre jelenleg nagy szüksége van a magyar társadalomnak, az oktatási rendszernek és a gazdaságnak. A kormánydöntésnek azonban nem mindenki örül. Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke a Népszavának nyilatkozva \"megdöbbentően rövidlátónak\" és kártékonynak nevezte az intézkedést, amit szerinte sem a nyelvvizsgák elérhetősége, sem a munkaerőpiaci helyzet nem indokolt.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.25.
Révész Sándor: A gyerekbántalmazó kormány
A konzervatív iskolában magától értetődik, hogy az embergyerek mindenféle nem-emberi élőlény szaporodási módjáról tanulhat, csak arról nem, amely őt érinti. Amelyből ő lett, amelyet ő maga gyakorolni fog, amelynek öröme és problematikája a boldogságát, boldogtalanságát meghatározza. A tudásalapú társadalom iskolájában evidencia, hogy a gyerek felkészül arra, ami vele felnőtté válása során történik. Ott olyan légkört teremtenek, amelyben a megfelelőnek látszó kisebb-nagyobb körökben, rugalmas keretekben meg lehet beszélni, ami a gyerekek testével történik a nemi érés folyamatának különböző fázisai során.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.25.
Iskolapadból a frontvonalba – egyetemisták a járványidőszakról a Mandinernek
Sokáig kísérik majd a Semmelweis Egyetem hallgatóit is a járványidőszakban szerzett tapasztalatok – ezt már Tripolszky Bálint, az egyetem HÖK-elnöke mondja lapunknak. Az ő alázatos munkájuk nélkül sokkal jobban megrángatta volna a koronavírus a magyar társadalmat: az intézmény nem kevesebb, mint ötezer önkéntessel vette fel a harcot a coviddal, a fiatalok több mint négyszázezer kőkemény munkaórában tették oda magukat. Ám nekik ez természetes: erre készülnek. „Emberpróbáló időszak volt, voltak kifejezetten megrázó esetek” – fogalmaz Tripolszky Bálint. Mégsem ezeket emelné ki, mert mint mondja, „azokból kapott eleget az elmúlt időszakban a társadalom”. Hanem inkább a rengeteg hálát, amit önkénteseik kaptak, olykor egészen szokatlan formában:
(Forrás: Mandiner)
 
2021.06.24.
A VÉGLETESEN ELAVULT OKTATÁSI MÓDSZEREK ÉS A MOTIVÁCIÓ HIÁNYA MIATT NEM BESZÉLNEK A MAGYAROK IDEGEN NYELVEKET
Vagyis ott tartunk, hogy nemcsak nyelvpedagógiai, de teljes oktatási reformra lenne szükség ahhoz, hogy a számonkérés helyett a fejlesztés legyen az első az iskolákban. „A tanároknak azt a nehéz feladatot kell vállalniuk, hogy időnként szembemenjenek társadalmi normákkal és elvárásokkal, néha saját berögződéseikkel is” – írja az oktatáskutató. Csakhogy ezt elég nehéz elképzelni egy bezárkózó ország központosított oktatásában, amelynek döntéshozói láthatóan nem értik, hogyan működik a világ.
(Forrás: Qubit)
 
2021.06.24.
Továbbra is egy százalék alatt van a fogyatékossággal élő hallgatók aránya az egyetemeken
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) kutatása szerint a mozgáskorlátozott egyetemi hallgatók továbbra is komoly akadályokkal szembesülnek tanulmányaik során. Bár az elmúlt évtizedben általánosan javult a fogyatékossággal élő hallgatók felsőoktatási helyzete, a javulás nem egyenletes.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium tanulója ezüstérmet szerzett. A diákolimpián a világ 43 országából 156 középiskolás lány vett részt, a járványhelyzet miatt a diákok saját országukból versenyeztek, a feladatokat online oldották meg. A programozási versenyeken indult középiskolás lányok közül a hazai válogatóversenyeken négyen vívták ki a jogot, hogy Magyarországot képviseljék az EGOI-n. Kelemen Anna, a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium idén érettségizett diákja csupán egyetlen ponttal maradt le a bronzéremről, és ugyancsak lecsúszott a virtuális dobogóról Nagy Boglárka, aki szintén a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium diákja a tizedik évfolyamon, illetve Ottrok Veronika, a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium tizenegyedikes tanulója.
(Forrás: index)
 
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tanárának mesélt arról, hogy az apja rendszeresen megerőszakolja az otthonukban. Mivel ezekről a témákról csak nagyon ritkán beszélünk, sokszor nemcsak a fiatalok, de maguk a tanárok sem tudják, hová fordulhatnak, kitől kérhetnek segítséget, vagy egyáltalán hogyan ismerjék fel a jeleket. Mert a legtöbb áldozat hallgat. Bejár mindennap az iskolába, elrejti a sebeit és nem szól senkinek. Szégyelli magát és fél. Ezért olyan fontos minden olyan beszélgetés, kezdeményezés, felvilágosító óra, ahol arról osztanak meg nyíltan információkat, hogyan lehet kilábalni egy erőszakos kapcsolatból, legyen az szülői vagy szerelmi. Ehhez azonban kompetens szakemberekre van szükség. Ezért olyan fontos a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület, azaz röviden a NANE tevékenysége. A szervezet tanároknak is rendszeresen tart képzéseket, most már online is elérhető módon. Mészáros Gréta, a NANE projektkoordinátora és egy névtelenséget kérő pedagógus mesél arról, hogy zajlik ez a gyakorlatban
(Forrás: index)
 
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkormányzat szerint az eredményhirdetés után „mindent megtettek” annak érdekében, hogy aláírják a bérleti szerződést, és a zeneiskola beköltözhessen az épületbe, a tankerületi központ nem írta alá a pályázatukban vállalt feltételekkel a szerződést. A tankerületnek ugyanis több tízmillió forintos tartozása van a VII. kerület felé, amelyre részletfizetési kedvezményt is engedélyezett az önkormányzat – azonban egy június 17-i levél szerint a tankerület egyáltalán nem kíván bérleti díjat fizetni. Az önkormányzat szerint egy olyan törvényre hivatkozik a Belső-Pesti Tankerületi Központ, ami rájuk, és erre az ingatlanra egyáltalán nem vonatkozik.
(Forrás: telex)
 
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom többsége egyébként abban biztosan nem ért egyet Orbánnal, hogy a szexuális nevelés kizárólag a szülőre tartozna: az UNICEF nemzetközi gyermekjogvédő szervezet megbízásából a Publicus Intézet 2020 májusában készített reprezentatív felmérést a témában, amelyből kiderült, hogy a magyarok többsége a tanároktól és a szülőktől együtt várja a megfelelő felvilágosítást. A válaszadók 94 százaléka szerint a szülőnek feladata gyermeke szexuális nevelése, azonban 82 százalék szerint a pedagógusoknak is részt kell venniük a szexuális felvilágosításban.
(Forrás: Mérce)
 
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexuális felvilágosításból is kizárja ezeket a témákat. Elsőként egy másik pedagógus, Lénárt Marcell fogalmazott meg egy Facebook-posztot, amiben kijelenti, hogy meg fogja szegni a törvényt, és beszélni fog a tanítványainak LMBT+ témákról. A szöveget azóta sokan osztották tovább, köztük Törley, aki szerint a gyerekek tájékozódáshoz való joga és a pedagógusok szakmai autonómiája is súlyosan sérül a jogszabály miatt: „A gyerekek legelsőbbrendű érdeke, hogy nyíltan beszélgethessenek, válaszokat kaphassanak, ismereteket szerezhessenek arról, amilyenek ők és amilyenek a társaik. Ez egy teljesen szakmai pedagógiai kérdés.”
(Forrás: 444.hu)
 
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis olyan helyekre kerül, ahol – főként a gyermeküket orvosi, gyógyszerészi pályára szánó szülők kedvéért – van emelt szintű természettudomány-oktatás. Mások viszont olyan, az országos átlagnál rosszabb körülmények között működő oktatási intézményekben kezdenek tanítani, ahol nemcsak azzal szembesülnek, hogy kevés a fizetés, hanem azzal is, hogy nem tudják az érdekeiket érvényesíteni, nincs pénz eszközökre és kísérletekre, de a gyerekeket és a szülőket sem érdeklik ezek a tárgyak, csak az a fontos, hogy görbüljön a jegy.
(Forrás: 24.hu)
 
2021.06.21.
Tanulmány: a digitális oktatás jelentősen visszavetette a gyerekek fejlődését
Az első vizsgálatok eredményei szerint nagy a lemaradás a gyerekeknél a digitális oktatás miatt – mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára. A kutató szerint a járványidőszak miatt még több lehet a magyar diákok között a funkcionális analfabéta. Csapó Benő azt is hangsúlyozta, hogy a felzárkóztatást nem lehet teljesen a tanárokra hárítani, a problémát célzottan kidolgozott programokkal lehet megoldani.
(Forrás: Infostart)
 
2021.06.21.
A minőségi élet alapja az iskola
Valamennyien tudás nélkül születünk; ebből a szempontból egyenlők vagyunk. Ugyanakkor esélyünk sincs arra, hogy egyedül, kizárólag saját érdekeink mentén akárcsak a töredékét is megismerjük a korábbi generációk által felhalmozott értékeknek. Az a dolgunk és egyben a felelősségünk is, hogy átvegyük az örökséget, és saját eredményeinkkel gazdagítva továbbadjuk gyermekeinknek. Az irdatlan sok ismeret átörökítése igazi tanári feladat. Ő az, aki értelmezi, logikai rendbe rakja a rá eső ismeretek halmazát, feltárva a belső összefüggéseket is. És ezzel megértésre alkalmassá is teszi.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.21.
Évről évre nő a munkára kényszerített gyermekek száma
Az elmúlt négy évben 8,4 millióval nőtt a munkára kényszerült gyerekek száma, így jelenleg mintegy 160 millió, gyermekmunkát végző kiskorúról tudni világszerte. A koronavírus-járvány jelentősen nehezíti a gyermekmunka visszaszorítását, és veszélybe sodorja az ezen a téren eddig elért eredményeket is – többek között ezek a legfontosabb megállapításai a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) és az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) által csütörtökön közzétett jelentésnek. Kiderült, a pandémia nyomán rengeteg felnőtt vesztette el a megélhetését, így sok családban a gyerekek váltak kenyérkeresővé. Az ő helyzetüket tovább nehezíti, hogy a megbetegedések, illetve a járványügyi rendelkezések miatt sok iskola is bezárt. A közzétett adatok szerint a vidéki térségekben a gyermekmunka közel háromszor gyakoribb, mint a városokban.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.21.
Melyik iskolába ment be valaki és győzködte a gyerekeket, hogy váljanak homoszexuálissá? (Hanganyag)
A homoszexualitást tabusító törvény életbe lépése után megváltozhat az élet az iskolákban is. A részletek ugyan még nem teljesen világosak, de sok diák és tanár életét felboríthatja, ha nem beszélhetnek valamiről. Balatoni József a Fülkében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.19.
Egy német orvos horrormeséket írt a gyerekének, száz évvel később ezekkel gúnyolták Hitlert
A legenda szerint az egész úgy kezdődött, hogy Hoffmann képeskönyvet akart venni karácsonyra a hároméves kisfiának, de nem talált megfelelőt, ezért írt egyet. Hoffmann-kutatók utólag úgy vélik, hogy a mesék nagy része már korábban megvolt a doktor fejében, és fiatal páciensein „tesztelte” is a sztorikat, de tény, hogy az első kéziratot a kisfia kedvéért alkotta meg, saját rajzaival színesítve a történeteket. Hoffmann járt egy könyvklubba is, az ottani klubtársaknak is megmutatta műveit, és a ő bátorításuk hatására publikáltatta a meséket. Az első kiadás 1845-ben jelent meg, eredeti címével vagy 170 évvel megelőzte a kattintásvadász Buzzfeed-cikkekét: Lustige Geschichten und drollige Bilder mit 15 schon kolorirten Tafeln für Kinder von 3–6 Jahren, azaz Vidám történetek és bohókás képek 15 szépen színezett tablóval, 3–6 éves gyerekeknek.
(Forrás: telex)
 
2021.06.19.
EGY ELŐÍTÉLETES TÁRSADALOMBAN AZ ISKOLA IS ELŐÍTÉLETES
A legnagyobb igazságtalanság a felvételi rendszerben tehát nem az, hogy egy írásbeli, illetve szóbeli teszten való teljesítményhez köti a felvételt. A feszültséget az a társadalmi nyomás növeli, ami a diploma, de legalábbis érettségi megszerzését tartja a társadalmi státusz megtartása feltételének vagy a kitörés lehetőségének – nem ok nélkül. Ha nagyobb a verseny, a válogatás szempontjai is nagyobb mértékben érvényesülnek. Így az osztályozás logikája, a társadalomban meglévő, így a pedagógusokat is átható társadalmi előítéletek, illetve az, hogy a tanuló melyik megyébe született, sokkal nagyobb mértékben számítanak, függetlenül a tudástól és a képességektől. Vagyis jelenleg nem a felső- és középosztálybeli gyerekeknek van igazán vesztenivalójuk, hanem a tőlük különböző csoportok gyerekeiért izgulhatunk igazán.
(Forrás: Qubit)
 
2021.06.18.
AZ A GYEREK, AKI A MESÉKBŐL MEGISMERI A HÉTFEJŰ SÁRKÁNYT, KÉSŐBB A KONYHÁSNÉNIVEL IS BÁTRAN SZEMBENÉZ
A járványhelyzet miatt még nézők nélkül, de már nem a virtuális, hanem a valós térben megrendezett és a YouTube-on élőben közvetített eseményen a Grimm-testvérek szándéktalanul sikeres mentőakciójától az uniformizáló Benedek Eleken át a folklorisztikai egyéniségkutatásig számos téma terítékre került. A hallgatóság például megtudhatta, hogy a nemzeti jelző aligha ragasztható rá a népmesékre, amelyek, amennyiben valódiak, egyáltalán nem didaktikusak.
(Forrás: Qubit)
 
2021.06.18.
Ha nincs, akivel a szexről lehetne beszélni az iskolában, akkor marad a net
Úgy akarja kitiltani a szexuális neveléssel foglalkozó civil szervezetek egy részét az iskolákból a kormány, hogy a tanárképzés alatt egyáltalán nem készítik fel a leendő pedagógusokat, hogyan beszélgessenek diákjaikkal a témáról. Szerencsés esetben a védőnő segít, a legtöbb gyerek viszont még mindig a pornóból tájékozódik. Szakemberek attól tartanak, hogy a listázás miatt a gyerekek nem kapnak elég információt, pedig igenis igénylik, hogy a nemi identitásról, vagy akár a homoszexualitásról is beszéljenek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.18.
Milyen volt gyermeknek lenni 2020-ban?
Ahogyan az alapítvány írja: 2020 a legtöbbek számára egyet jelentett a koronavírussal. A globális járvány mindenki hétköznapjait felforgatta, alapjaiban változott meg az, ahogyan a családok és gyerekek szabadidejüket töltik és hogy mennyit látják egymást. Ebben a helyzetben felértékelődött az internet, az orvosi ellátás és az anyagi biztonság szerepe. A jogalkotást és a kormányzati döntéshozatalt fokozott figyelem övezte, ezzel együtt pedig megnőtt a jelentősége a bennük való bizalomnak és az állampolgári felelősségtudatnak. A Hintalovon szerint a gyermekjogok érvényesülése nem csupán a civilek „gumicsontja”, összességében a rendőrök, a bírók és a hivatali ügyekben eljárók számára is releváns témakör. A gyermekjogok ugyanis egyben az állam ígéretét jelképezik arra, hogy a 18 éven aluliak biztonságos, támogató környezetben nőhessenek fel, biztosítva azokat a feltételeket, amik az egészséges fejlődéshez, önmaguk kibontakoztatásához szükségesek.
(Forrás: mérce)
 
2021.06.18.
Tényleg pedofil-nyilvántartás kell a gyermekek védelméhez?
Remport Ádám, a Társaság a Szabadságjogokért jogásza lapunknak azt mondta, a gyermekek védelme mint legitim cél nem vitatható, így azt kell vizsgálni, hogy az adatbázis létrehozása ezt a célt szolgálja-e, és a jogszabály tartalmazza-e a megfelelő garanciákat. Ezen a téren szerinte vannak hiányosságok, például nem tudni, hogy mennyire közeli hozzátartozói viszonyban kell állni egy kiskorúval ahhoz, hogy valaki kereshessen az adatbázisban, illetve semmilyen megkötés nincs a tekintetben, hogy kiről lehet információt lekérni. Remport szerint az ismertetett keretrendszer nem zárja ki a visszaéléseket, mert bár valamilyen módon másolhatatlanná tennék az adatokat, nincs garancia arra, hogy valaki ne ragadjon papírt és tollat egy saját nyilvántartás elkészítéséhez. „Ehhez kapcsolódó probléma, hogy nem világos, a visszaéléseknek milyen következményük lehet. A tervezet csak a tilalmazott magatartásokat sorolja fel, de nem tisztázza, hogy a jogsértéseknek mi a szankciója” – tette hozzá.
(Forrás: 24.hu)
 
2021.06.18.
Tartottak a tanárok attól, hogy sok lesz a vérző orrú gyerek
A Nemzeti alaptanterv 2020 testnevelést érintő tananyagában a korábbiaknál hangsúlyosabban jelent meg a küzdősportok oktatása, amelyet három olimpiai sportág, a birkózás a cselgáncs és a karate képvisel. Az érintett sportági szakszövetségek (MBSZ, MJSZ, MKSZ), valamint a Magyar Diáksportszövetség (MDSZ) és a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete (MTTOE) összefogtak, és felajánlják segítségüket, hogy a küzdősportok iskolai oktatása hatékonyan és magas szakmai színvonalon valósulhasson meg. A Nemzeti alaptantervben (NAT) 1993 óta szerepel a küzdősportok oktatása. A testnevelő tanárképzéssel foglalkozó intézményekben azonban nem mindenhol valósulhatott meg a küzdősportok strukturált képzése. Az iskolákban pedig a NAT-ban szereplő alacsony óraszám nem tette szükségessé a testnevelő tanároknak a küzdősportok magas szintű oktatását. A 2020-ban megszületett új NAT testnevelést érintő tananyagában már hangsúlyosabban jelent meg a küzdősportok oktatása.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.18.
Tényleg betiltják a homoszexuális írókat?
Egyáltalán nem, különben is, ki olvas bárkit ilyen alapon? Ezek az írók nem a homoszexualitásról írt műveik miatt váltak klasszikussá, mert különben Romeó és Romulus lenne a hírös dráma címe. Ezek az írók nem azért kanonizálódtak, mert homoszexuális propagandát csináltak, egysíkú, önismétlő művészekként. Ha írtak is erről, más témájuk is volt, sőt. Lássuk például Faludyt. Tény és való, hogy csak ő bírt versének, prózájának hőse lenni, de nem minden verse és könyve szólt arról a minőségéről, hogy férfiakhoz (is) vonzódott. Ezek az írók nem azért nagy írók, mert a homoszexualitást propagálták, vagy csak erről írtak. Aki ezt állítja, az ideológiák rabja. Az életművük ennél sokkal gazdagabb.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.18.
Arató László: A törvény szövegében és tartalmában is kirekesztő és primitív (Interjú a Magyartanárok Egyesületének elnökével)
Vannak szerzők, akiknél a homoszexualitásuk vagy az ilyen témájú alkotásaik nem feltétlenül kell hogy tárgyát képezzék az oktatásnak. Kölcsey életműve például megáll a Szemere Pál iránt érzett plátói érzelmek nélkül is, ráadásul a vele való levelezése vagy a hozzá írott versei nem az életműnek az iskolai anyagban szereplő darabjai. Nála tehát nem muszáj kitérni erre, nem sérül a róla alkotott képünk ennek tudása nélkül. Viszont Szapphó leszbikus irányultsága az életmű része, nála nem lehet ezt a tényt elhallgatni, ráadásul leszbikus szavunkat is az ő leszboszi származásának köszönhetjük. Vagy itt van Anakreón Engem a szerelem… című verse, itt is egyértelmű, hogy az idős ember vonzódása egy olyan fiatal – leszboszi – nőre irányul, aki nem az ő szerelmét viszonozza, hanem egy fiatal társnőjének dobja a labdát, ami egyértelműen azt jelzi, hogy saját neméhez vonzódik. Ezekben az esetekben ezt a vonzódást nem lehet eltitkolni és nem lehet ezeket a költőket nem tanítani. Hiszen Szapphó az európai (szerelmi) líra kezdete.
(Forrás: index)
 
2021.06.18.
„A gyerekirodalom nem lehet képmutató” – tiltakoznak a gyerekkönyvesek a melegellenes törvény ellen
Berg Judittól kezdve Kiss Noémin át Tasnádi Istvánig írók, illusztrátorok, könyvkiadók, a gyerekkönyves szakma több mint kétszáz képviselője nyilatkozatban ígéri, hogy valljuk és vállaljuk, hogy munkánk során – a jövő felnőtt generációja iránt érzett legnagyobb felelősségvállalással – ezt követően is törekedni fogunk arra, hogy a létező társadalmi sokféleség a maga valóságában jelenjen meg alkotásainkban, szövegeinkben és képeinkben, ahogyan azt is, hogy minden számunkra rendelkezésre álló eszközzel kiállunk minden olyan pályatársunk mellett, akit ilyen tárgyú alkotói tevékenysége okán hátrány vagy megvetés érhet.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.17.
A kötelező olvasmányok listáját is át kell írni a melegellenestörvény után?
Egy sor irodalom-tananyagot közvetlenül is érinthetnek a napokban elfogadott pedofilellenes és egyben melegellenes törvény sokszor nehezen értelmezhető passzusai. A Nemzeti alaptantervben leírtakban sok olyan anyag szerepel, aminek a tanítása elképzelhetetlen a nemi identitással, esetleg a nem hagyományos családmodellel kapcsolatos témák kerülésével. A kötelező irodalomként előírt könyvek között nem nagyon van ilyen, de az irodalom tanításában sok fejfájást okozhat majd az új törvény. Az eddig is sokszor politikai alapon megváltoztatott irodalomtananyagot egy újabb szempontból kell felülvizsgálni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.17.
Fideszes „családi életre nevelés” és pornó: ez a két lehetőség maradhat a szexuális „felvilágosításra”
A PATENT és a NANE jelenleg két iskolai felvilágosító programot is futtat közösen, az Együtt egyenlően-t, amely egy nők és gyermekek elleni, elsősorban párkapcsolati erőszak megelőzését célzó foglalkozás, valamint a Kapcsolódj be! programot, amely elsősorban szexuális felvilágosítással és általában a szexszel kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik. Mindkettő kifejezetten népszerű, csak a járványügyi korlátozások legutóbbi feloldása óta 200 gyereket értek el velük a szervezők, mostanában pedig nagyjából heti két megkeresést kapnak iskoláktól. Ezekben a programokban nincsenek olyan elemek, amik kifejezetten csak az LMBTQI fiatalokkal, vagy a homoszexualitással foglalkoznának, de „teljesen alapértelmezett”, hogy beszélnek a melegségről a kereteiken belül.
(Forrás: Mérce)
 
2021.06.17.
„A magyar oktatás olyan, mint egy nagy lyukas fazék, amiből egyszerre 30 helyen folyik a víz”
„Ezért sokan azt gondolják, hogy úgysem lehet minden problémát megoldani, hagyjuk az egészet. Mi viszont arra jutottunk, hogy bármilyen sok is a lyuk a fazékon, azonosíthatók a fő lyukak, fő problémák. Ezeket kellene először megoldani, és aztán a többi szinte magától megoldódik”- mondta Filippov Gábor, az Egyensúly Intézet kutatási igazgatója, aki hétfőn mutatta be egy konferencián az intézet által készített oktatáspolitikai javaslatcsomagot.”A javaslatcsomag körülbelül 70 oldalas, készítői szakemberekkel, pedagógusokkal beszélgettek, hogy feltárják a problémákat és elkészítsék a javaslatokat, amikkel rövid és hosszú távon is jobb lehetne a magyar oktatáspolitika.
(Forrás: 444.hu)
 
2021.06.17.
Kiderült, hogyan halad a magyar gyermekek oltása
\"Az ország néhány oltópontján már vasárnap elkezdték a gyermekek oltását, és jövő héten már a házi gyermekorvosoknak is lesz lehetőségük arra, hogy saját pácienseiket beoltsák\" – mondta Havasi Katlain, a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Beszélt arról is, hogy nagy a szülői érdeklődés, sokan szeretnék, ha a nyár nyugodtan, gondtalanul telhetne és az ősszel is úgy engedhetnék iskolába a gyermekeiket, hogy nem kell attól tartani, hogy egy új mutáns esetleg a gyerekeknek is súlyosabb betegséget okoz. Azt tapasztalta, hogy azok a szülők, akik saját maguk oltását fontosnak tartották, elsőként keresték a védekezés lehetőségét a gyermeknek is.
(Forrás: Infostart)
 
2021.06.17.
Egyre durvább bandaháborúk és iskolai zaklatások Franciaországban
Franciaországban az utóbbi időben drámaian megnőtt a kiskorúak által elkövetett bűncselekmények és erőszakos támadások száma, melyeknek a napokban halálos áldozata is volt. Az ország északi részén, Normandiában egy Rouen közeli településen, Sotteville-lès-Rouen-ben június 13-án vasárnap a késő esti órákban két rivális banda csapott össze. A dulakodás során leszúrtak egy 16 éves fiút, aki olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy életét vesztette. A kiérkező rendőrök fegyvereket találtak a fiú holtteste közelében, ezért szándékos emberölés miatt indítottak nyomozást.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.14.
Az osztályzás viccé vált, ősztől változás kell az iskolákban
„A frontális oktatásról már régen kiderült, hogy idejétmúlttá vált. Bizonyítottan hatékonyabb, ha a gyerekek párokban, csoportokban dolgozhatnak, ha közük van egymáshoz a tevékenység során. Erre pedig az online oktatás keretében is van lehetőség. Az is megmutatkozott, hogy a tanterv túl sok, és gyakran felesleges lexikális tudást követel, és ennek a merev számonkérése rengeteg kudarc forrása. Feltétlenül nehezítette az eredményes munkát, hogy mind a gyerekek, mind a pedagógusok digitális kompetenciája viszonylag alacsony szinten áll.”
(Forrás: index)
 
2021.06.14.
Gulyás Márton: A putyini mintára készült homofób törvény végszavazását bojkottálni kell
Ahogy azt a Patent Egyesület helyesen és éleslátásról tanúbizonyságot téve megjegyezte (szó szerint idézem): „a kormány a kiskorúak védelme mögé bújva lehetetlenítené el az iskolai szexuális felvilágosítást. A feminista és LMBT-szervezetek várhatóan egytől-egyig tiltólistára kerülnek, pedig óriási igény van egyes civil szervezetek iskolai felvilágosító és érzékenyítő tevékenységére. A kormány az elmúlt években nagy hangsúlyt fektetett a Családi Életre Nevelés (CSÉN) fejlesztésére és terjesztésére. A CSÉN-foglalkozásokon ahelyett, hogy a kamaszok valódi kérdéseire és igényeire reagálnának, csak az önmegtartóztatást és az egyenlőtlen nemi szerepeket sulykolják. Ezzel párhuzamosan a gyerekekre felfoghatatlan mértékben ömlenek a pornográf tartalmak. (...) Tiltás és tabusítás helyett arra van szükség, hogy a gyerekek nyíltan beszélhessenek és kérdezhessenek, csak így van arra esély, hogy felnőve egyenlőségen és kölcsönösségen alapuló, erőszaktól mentes, önálló és autentikus szexualitást és párkapcsolatot alakítsanak ki - ez a jog mindenkit megillet, szexuális orientációra való tekintet nélkül.”
(Forrás: 444.hu)
 
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk az utca gyerekeivel, vagy „hivomáztunk” háztetőre dobott rongylabdával és kidobóztunk. Látom a völgyek ölén siető Almás-patakot, a bólogató fűzfákat, tavasszal a lápos réten kiviruló gólyahírt. Látom az egy tantermes iskolát, ahová minden héten másik két gyerek vitte a fát begyújtani hajnalban, hogy mire jön a többi tanuló és a tanító úr, meleg legyen. Látom a lovaskocsikat a közeli városba hajtani, és apámat, amint kézikocsival „liferálja” a megrendelőnek legyártott bútorokat.
(Forrás: tani-tani online)
 
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a szülők életét is megnehezítette, a hónapokon át tartó bizonytalanságnak pedig hosszú távú következményei lehetnek. A szakemberek szerint a gyerekek jövője érdekében mihamarabb meg kell szervezni a pedagógusok talpra állását.
(Forrás: index)
 
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-nek így is jó éve volt a 2020-as. A két vállalat meghatározó tulajdonosa Fauszt Zoltán, aki korábban üzlettársa volt Palkovics László innovációs miniszternek. Az eKréta tavaly megduplázta az árbevételét, beszámolója szerint ennek részét képezte a Kréta szoftver „terméktámogatása”. Így a forgalom 6,3 milliárd forintra emelkedett, amiből egymilliárd forint lett az adózott eredmény, vagyis a tiszta haszon. Ezt a pénzt a tulajdonosok egyelőre eredménytartalékba helyezték.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formálódik a személyiség. Felnőtt ember képes lehet a negatív környezeti hatások kivédése, vagy ha nem, lelke rajta. Ám erre a gyermek nem képes és tőle el sem várható. Mivel ez a helyzet, a társadalomnak és a politikának, a kormánynak és a törvényhozásnak feladata van. Ezt foglalta az alaptörvénybe az elhíresült 9. módosítás. E feladat az alapismereteknek biztonságot adó egyértelműséggel való bevésődésének biztosítása, az egyértelműségek megkérdőjelezésének megakadályozása. A szóban forgó T/16365/15. számon beadott módosító javaslat erre tesz kísérletet. Hogy milyen színvonalon és hatékonysággal, azt végső soron az arra hivatkozó gyakorlat dönti majd el.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.13.
Lovász László: Tudományellenességnek is tekinthető, amit a kormány tesz
A kínai egyetemek, mint a sanghaji Fudan vagy a pekingi Tsinghua Egyetem, több nemzetközi rangsorban előkelő helyen szerepelnek. Azt is érdemes hozzátenni, például a természettudományok terén nem érdekes, hogy az egyetem alapszabályában mennyire jelenik meg a Kínai Kommunista Párt iránti elköteleződés. Összességében viszont úgy gondolom, jobb lett volna, ha a már meglévő magyar egyetemek fejlesztésére fordítják a Fudanra szánt pénzt és energiát. Nagyon aggaszt, hogy Magyarországról már az érettségi után egyre több fiatal elmegy külföldre továbbtanulni, sokan nem is találkoznak a magyar tudománnyal, a magyar professzorokkal. Persze a tudomány egy nemzetközi dolog, a kutatók sokat költöznek kutatási feladataik miatt, csak az a baj, hogy Magyarország ennek a folyamatnak általában a vesztes felén van.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.13.
Hamarosan lemond rektori tisztségéről Mocsai Lajos, de nem tűnik el
A Pedagógus napi ünnepségen tartott köszöntő beszédében Mocsai azt mondta, a modellváltás levezénylése lesz a feladata, ezzel azonban összeférhetetlen, hogy rektori állását is megtartsa.A modellváltásról szóló döntést Testnevelési Egyetem Szenátusának ellenszavazat nélkül fogadta el. \"A kuratóriumot kijelölő fenntartó részéről az a döntés született, hogy oktatói és vezetői múltam, továbbá az, hogy korábban menedzser-igazgatóként is irányítottam az intézményt, alkalmassá tesz a megtisztelő pozíció betöltésére. Mindez azzal jár, hogy a kuratórium elnökeként oktathatok az egyetemen, de a saját vezetőm nem lehetek, így a rektori pozícióról le kell mondanom. Elindul tehát egy folyamat: új rektori pályázat kerül kiírásra és az új vezetőt a Testnevelési Egyetem Szenátusa javasolja a kuratórium számára, aki várhatóan ősztől veheti át a TE rektori posztját\" - mondta a hamarosan leköszönő rektor.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.11.
OKOS MAGYARORSZÁG
Az ország és polgárai sikereinek kulcsa ma is a mindenki számára elérhető, jó minőségű tanulási lehetőség, amely kreativitásra, közös tevékenységre, a modern technológia felhasználására, önálló gondolkodásra készít fel, és amely minden tanuló számára esélyt teremt és csökkenti a társadalmi hátrányokat. Ehhez olyan oktatási rendszer kell, amely használható, korszerű, mindenki számára elérhető tudást nyújt, lehetővé téve a tanulók sokoldalú képességének és tehetségének kibontakoztatását, a sikeres élethez és munkavégzéshez szükséges kompetenciák megalapozását, és támogatja a személyiség fejlődését. Az oktatási rendszer az óvodától kezdve egészen a felsőfokú tanulmányokig és a felnőttképzésig olyan egységes egész, amely egész életünkön végigkísér bennünket. Az oktatással kapcsolatos folyamatok szakszerű és egységes kezelésére elengedhetetlen, hogy az oktatás minden területét (a köz- és felsőoktatást, a szakképzést és felnőttképzést is) átfogó Oktatási Minisztérium működjön, a szakmai konzultációk és az érdekegyeztetés rendszere épüljön újjá, és a döntéseket támogató oktatáskutatói háttér épüljön ki.
(Forrás: Közös Alap)
 
2021.06.11.
Senki nem akar iskolaigazgató lenni, ezért gyorstalpalón próbálják kiképezni az új generációt
A probléma megoldására a Távoktatási és Továbbképzési Intézet olyan képzést indít, ahol egy átlagos pedagógus havi fizetésének másfélszeresét befizetve tanévenként, rekord rövidségű idő alatt közoktatási vezetővé képeztetheti magát. Jelentkezhet bárki, aki pedagógus szakvizsgával és legalább három év pedagógiai szakma gyakorlattal rendelkezik. A képzés négy féléves, a megszerezhető diploma államilag elismert, a Kodolányi János Egyetem pecsétje kerül rá. Ráadásul még kedvezményes tanulmányi rendet ígér. Hogy ez pontosan mit is jelent? Az első két félévet négy nap alatt, online végezhetik el a résztvevők a nyár folyamán. Azaz személyes jelenlét nélkül, kevesebb, mint egy munkahét alatt teljesítenek egy egyetemi évet. Ha ezek után szeptembertől júniusig teljesítik a második tanév követelményeit is, akkor hipp-hopp, 12 hónap alatt már intézményvezetővé is képezték magukat. A konzultációk látogatása nem kötelező, de ajánlott.
(Forrás: b1.hvgblog)
 
2021.06.10.
Tényleg népszerűbb lett a szakképzés, de a számokkal azért baj van
A tavalyi év nagy változása, hogy 2020. július 1-jén a szakképzés és a köznevelés szervezetileg és szabályozásilag teljesen különvált. Ez többek között azzal jár, hogy annak, aki a felvételi statisztikáknál mélyebben kívánja elemezni a továbbtanulási adatokat – mint tette ezt a G7 cikke –, szembesülnie kell azzal a problémával, hogy a 2020/21-es tanévtől a köznevelési statisztikából a szakképző iskolákra, és ezzel a középfokon tanulók mintegy kétharmadára vonatkozó statisztikai adatok nagyrészt kimaradtak. E tanévtől ugyanis a szakképző, illetve a köznevelési intézmények más-más rendszerben kell jelentsék adataikat: előbbiek továbbra is a köznevelés információs rendszerébe (KIR), utóbbiak viszont a Szakképzési Információs Rendszerbe (SZIR). A köznevelési intézmények létszámadatai továbbra is megtalálhatók az Oktatási Hivatal által közzétett adatbázisban, a szakképző intézmények létszámadatai viszont jelenleg nem elérhetőek. Hab a tortán, hogy a változás nem szembetűnő, mivel az úgynevezett többcélú intézmények – tehát ahol például gimnáziumi és technikumi képzés is van ­– egy része továbbra is a KIR-ben szerepel. (Juhász Ágnes)
(Forrás: G7)
 
2021.06.09.
Ónody-Molnár Dóra: MÁRIUSZ VALLOMÁSA
Révész Máriusz a minap elment a Partizánhoz, ahol az oktatás állapotáról is beszélt. A fideszes képviselő, aki 1998 óta ül a Parlamentben és a negyedik Orbán-kormányt szolgálja ki, olyanokat mondott, hogy „nehezen magyarázható, hogy a PISA-felmérések alapján az elmúlt tíz évben nem javult számottevően a tanulók teljesítménye”. Meg olyat is, hogy „az oktatás színvonalának emelkedéséhez elengedhetetlen lenne a pedagógusok fizetésének emelése”, s a tanári fizetéseket kifejezetten alacsonynak nevezte. Igen, ez kétségtelenül így van. Azonban a tanulói teljesítmények javulásának elmaradása (több területen: romlása) egyáltalán nem magyarázható nehezen. Az összes komoly szakértő előre elmagyarázta, mi lesz a következményük azoknak az oktatási törvényeknek, amelyeket Révész fegyelmezetten megszavazott.
(Forrás: Jelen)
 
2021.06.09.
Tovább szűkítik a tankönyvpiacot
A jövőben már nemcsak az állami tulajdonú Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-vel (Kello), hanem egy külső gazdasági társaságot is bevonva látná el a kormány a tankönyvek előállításával, valamint az iskolai tankönyvrendelés lebonyolításával kapcsolatos feladatokat. A köznevelési törvény nemrégiben elfogadott módosításával ugyanis felhatalmazást kapott a kormány arra, hogy rendeletben jelöljön ki egy (vagy több) gazdasági társaságot az említett feladatokra. A módosítás indoklásában mindössze annyi szerepelt, hogy minderre a \"költséghatékony és zavartalan tankönyvellátás biztosításához\" van szükség, cél, hogy az iskolákba \"a nemzeti oktatáspolitikának és az aktuális iskolai követelményeknek megfelelő, jó minőségű tankönyvek kerüljenek\". Azt is kikötötték, hogy a Kellonak mint tagnak legalább minősített többségű befolyással kell rendelkeznie a kormány által kijelölt gazdasági társaságban.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.08.
PEDAGÓGUSNAP 2021: FRÁZISOK ÉS DÜHÖDT VAGDALKOZÁS
Pedagógusnapi postánk tartalmából két üzenetet bontunk ki most együtt: Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár és Orbán Viktor miniszterelnök nekünk intézett sorait. Idén a közoktatásért felelős államtitkár publicisztikával köszöntötte a pedagógusokat a kormányhoz közel álló országos napilapban, a miniszterelnök pedig egy „Tisztelt Pedagógus!” megszólítású, személyes levélben gratulált.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2021.06.08.
Stresszmentes tanulással rúgja be a kaput a magyar cég – a példa a videójátékok világa
Motiváltabbak lettek a gyerekek, meglódult a tanárok kreativitása, így mindenki jobban érezte magát az amúgy elátkozott digitális oktatás alatt. Legalábbis azokban a sulikban, ahol a pedagógusok bevezették a Hashtag.school videójátékokban megszokott, gamification jellegű digitális értékelési módszerét vagy a tananyagszerkesztő programját, amiben játékos feladatokat állíthattak össze a gyerekeknek. Prievara Tibor angoltanár és befektetőtársainak startupja eredetileg nem a digitális oktatásra, hanem a hagyományos, tantermire készítette el a rendszerét, de a járvány alatt mindent ingyen kínált a tanároknak és a diákoknak. Mindeközben a cégeknek szánt e-learning-modulok eladásából élt.
(Forrás: Forbes)
 
2021.06.05.
A pedagógiai fordulat, amely felszabadíthat bennünket
A Fordulat 28. lapszáma nem pusztán elméleti szinten beszél a kritikai pedagógia lehetőségeiről, hanem olyan szerzők és szerkesztők munkáján keresztül, akik a mindennapokban is ilyen kezdeményezésekben dolgoznak: kisgyerekekkel, általános és középiskolásokkal, egyetemistákkal, segítő szakmában dolgozókkal és pszichológusokkal, fogvatartott emberekkel, elnyomott csoportokkal és civil szervezetekkel. A szerzők saját tapasztalataikból kiindulva mutatják be a kritikai pedagógia legfontosabb értékeit, elméleti és gyakorlati kihívásait. Olyan őszinte kérdésfelvetésekkel, mint hogy hogyan tudunk létrehozni egyenlő tanár-diák viszonyt, vagy hogy a tanulási folyamat és a rendszer vizsgálata hogyan ne eredményezze a reménytelenség érzését a résztvevőkben. Megismerhetjük az egységesnek tűnő kritikai pedagógia-fogalom mögött lévő eltérő elméleteket és a kritikai pedagógia meghaladásának lehetőségeit, bevezetést kaphatunk a kísérleti pedagógia alapvető logikáiba, valamint felvázolódik egy potenciális baloldali magyar oktatáspolitika körvonala.
(Forrás: mérce)
 
2021.06.05.
Sokan nem tudnak középfokú nyelvvizsgát tenni – átalakítást sürgetnek a nyelviskolák
Egy átlagos diák hozzávetőlegesen ezer órát tanul nyelvet az érettségiig a hazai közoktatásban, többségük mégis képtelen középfokú nyelvvizsgát tenni, ezért alapjaiban alakítaná át a hazai nyelvoktatást a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke. Úgy véli, hogy nulladik lépésként egy részletes felmérésre, majd tervezésre lenne szükség, továbbá a tanárképzés újragondolására, a nyelvi előkészítő évfolyamrendszer megerősítésére. Ez egy évtizedes program, ami széles körű társadalmi egyeztetést igényel.
(Forrás: Infostart)
 
2021.06.05.
Maruzsa Zoltán: Hírgyártás a tanügy frontján
A rendszerellenes küzdelem igazi elit katonái azonban nem ezek a csoportok, hanem akik a hangszórót a kezükbe adják. Mindegy is, hogy mit mondanak, manapság elég a kattintásvadász szalagcím, mint most a napokban, amikor Elmaradtunk az OECD-átlagától vagy Gyengén teljesítenek a tanulóink címen jelentek meg írások. Ezek rendkívül célzott, negatív üzenetek, anélkül is, hogy elolvasná az ember, miről is szól az adott cikk. A cél nem is ez, csak a negatív üzenetek átvitele. Ha egy személy ellen irányulna, karaktergyilkosságnak hívnánk.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.06.05.
Érettségi eredmények 2021-ben: sokaknak okozott fejfájást a matek és a töri?
Május első hetében úgy tűnt, idén nem volt könnyű a matekérettségi és a töri is sokaknak okozott fejfájást. Ez a héten indított szavazásunkból is kiderült: a legtöbb hármas és a legkevesebb ötös is a töriérettségin lett. A ti visszajelzéseitek szerint az idei vizsgák több mint fele négyen vagy hármas lett, csupán a szavazók 40 százaléka kapott ötöst. Több, mint 57%-a az Eduline-on szavazó érettségizőknek a matekot találta a legnehezebbnek, 33%-uk pedig a törivel küszködött. A nyelvek (angol, német) 5-5%-ot kaptak, a magyarra viszont egyetlen szavazat sem érkezett, úgy tűnik ez nem jelentett nagy kihívást 2021 végzőseinek.
(Forrás: eduline)
 
2021.06.05.
A Fudan elviszi az embereket és a pénzt – ettől tarthat a magyar felsőoktatás
Nem a magyar hallgatóknak szól, elviszi a pénzt, a támogatókat, konkurenciaként jelenhet meg a magyar felsőoktatásban a Fudan Egyetem a felsőoktatási szakértők szerint. Az is komoly kételyeket és ellenérzéseket ébreszt vele szemben, hogy továbbra sem világos, hogy az egyetem pontosan milyen struktúrában működne.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.06.03.
Ezentúl a diákok is kiértékelhetik a tanárok munkáját – Romániában
Több mint egy éve téma, hogy az oktatás minőségének javítása érdekében nemcsak a tanárok kellene kiértékeljék a diákok eredményeit. Hanem a tanulóknak is meg kellene adni az esélyt, hogy véleményt mondjanak az oktatóik munkájáról. Tavaly tavasszal el is készült egy kérdőív, azonban a tanügyi szakszervezet ezzel nem volt elégedett, így átdolgozták. A jelenlegi verzió többnyire pozitív állításokat tartalmaz a tanárok teljesítményét illetően. A diákok 16 témában pontozhatják majd az oktatóik munkáját egy 1-től 5-ig terjedő skálán, ahol az 1-es a legrosszabb, az 5-ös pedig a legjobb osztályzatot jelenti. - a Transindex.ro portálról
(Forrás: Transindex.ro)
 
2021.06.03.
Kompetenciamérés az iskolákban, elmaradtunk az OECD-átlagtól
Halász Gábor úgy véli, már az idei mérés eredményeiben észrevehető lesz a távoktatás hatása, amely valószínűleg elmélyítette a különböző hátterű, különböző társadalmi rétegekből érkező tanulók közötti szakadékot. Az, hogy mennyire voltak sikeresek a tanulásban a tanulók, alapvetően függött attól, hogy mennyire volt hozzáférésük az informatikai eszközökhöz, és ebben óriási különbségek voltak a különböző szociális hátterű tanulók és családok között. A felmérésben idén 3036 iskola több mint 278 ezer diákkal vesz részt: a 6. évfolyamból 91 994-en, a 8. évfolyamból 98 511-en, a 10. évfolyamból pedig 87 801-en. A sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját nem érinti a mérés.
(Forrás: index)
 
2021.06.03.
Felnőtt az oktatás mostohagyereke
Ha visszatekintünk az elmúlt 30 év szakképzéspolitikájának történéseire, akkor megállapíthatjuk, hogy a szakképzéssel kapcsolatos múlt elemző, tudományos módon nem lett feldolgozva, nincsenek kiérlelt szakmai álláspontok a magyar szakképzés történetét illetően. Ezért indokoltnak tűnik, hogy társadalmi felülnézetben áttekintsük, hogy a rendszerváltást követően a szakképzéspolitika milyen nagyobb korszakhatárokat jelölt ki, és ezekhez kapcsolódva milyen szakképzési modellek azonosíthatók be. Fontosnak tartottuk azoknak a vízióknak a felvázolását is, amelyek csak egy új paradigmába ágyazva képesek az elmúlt 30 évben megcsontosodott gondolkodásmóddal szakítani. Mottónk szerint „Nem lehet megoldani a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket” (Einstein).
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.03.
Volt-e, van-e, lesz-eMagyarországon Freinet-pedagógia? Eredics Ágnes beszélget Porkolábné Kóra Zsuzsával
Porkolábné Kóra Zsuzsa a 80-as végétől tanított Freinet-szellemben, eleinte egy falusi iskolában, majd egy budapesti, tanulási zavarokkal küzdő gyermekek számára fenntartott oktatási intézményben. Részt vett a Freinet-műhelyek szervezésében; tapasztalatait, bevált technikáit megosztotta számos folyóiratban, valamint blogjában. Az interjú 2020 szeptemberében készült, részben egy ímélváltás, részben egy videóbeszélgetés formájában. Az interjú készítője Eredics Ágnes, aki a Wesley János Lelkészképző Főiskola pedagógia szakán (tanára, Gombocz Eszter javaslatára) diplomamunkája kapcsán kereste fel a kreatív ötletektől ma is sziporkázó pedagógust.
(Forrás: tani-tani online)
 
2021.06.01.
Több tucat iskolában van jelen a koronavírus
A korábbinál jóval alacsonyabbak a fertőzési adatok az oktatási-nevelési intézményekben, igaz, még mindig több mint 60 iskolában van hatályban jelenleg is valamilyen járványügyi intézkedés - derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) lapunknak küldött tájékoztatásából. A szaktárca adatai szerint jelenleg az óvodák 0,15 és az iskolák 0,5 százalékában egy-egy csoport vagy osztály érintett rendkívüli szünet, illetve digitális munkarend elrendelésében. Ha az Emmi által korábban említett mintegy 13 500 iskolai feladatellátási-hellyel számolunk, az azt jelenti, hogy 65-70 iskolai helyszínt érinthet jelenleg valamilyen járványügyi intézkedés.
(Forrás: Népszava)
 
2021.06.01.
Ez már nem a jövő, hanem a húsbavágó jelen: nincs, aki tanítsa a gyerekeinket
Évtizedek óta előre látható volt, hogy a magyar közoktatás egyik legnagyobb és idővel egyre erősödő problémája lesz a tanárhiány, mégsem történt semmi e téren. Pontosan lehetett tudni, hogy záros határidőn belül egyszerűen nem lesz, aki tanítson bizonyos – elsősorban természettudományos – tárgyakat. Ma már ez nem a jövő: minden harmadik iskolában már most nincs elég kémia- vagy fizikatanár. És a helyzet csak rosszabb lesz.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep